PERTANDINGAN INOVASI


KATEGORI PERTANDINGAN INOVASI


Kategori
   A: Kejuruteraan Awam, Reka Bentuk & Seni Bina
   B: Kejuruteraan Elektrik, Elektronik & Komunikasi
   C: Kejuruteraan Mekanikal, Pembuatan & Automotif
   D: Bidang Pemasaran & Usahawan Teknologi
   E: STEM Untuk Pendidikan
   F: Tenaga Boleh Diperbaharui & Teknologi Hijau
   G: Teknologi Makanan
   H: Lain-lain Bidang Bukan Kejuruteraan
          a) Sains Sosial
          b) Perdagangan
          c) Hospitaliti

SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN


1. Pertandingan ini terbuka kepada semua perekacipta dan penyelidik yang berminat.
2. Jumlah maksimum peserta setiap kumpulan ialah LIMA (5) ORANG.
3. Rekacipta / inovasi yang dipertandingan mesti baharu. Bagi rekacipta inovasi yang telah dipertandingkan dan memenangi apa-apa anugerah terdahulu MESTI MELAKUKAN PENGUBAHSUAIAN ke atas rekacipta / inovasi tersebut.
4. Rekacipta / inovasi yang dipertandingkan boleh dikemukakan dalam bentuk komersial, artikel yang telah dikeluarkan, prototaip, model, pelan, lukisan, gambar dan teks.
5. Rekacipta/ inovasi hanya boleh dipertandingan dalam SATU (1) KATEGORI sahaja.
6. Pertandingan akan diadakan secara BERSEMUKA. Peserta perlu menghantar poster, laporan inovasi, dan video rakaman rekacipta/ inovasi SEBELUM 31 Julai 2024.
7. Yuran penyertaan adalah seperti di dalam jadual di bawah:

YURAN INOVASI YURAN PENERBITAN
(JIKA BERMINAT)
RM200.00 (IPT/INDUSTRI) RM50.00
RM150.00 (SEKOLAH) RM50.00

8. Tarikh tutup pendaftaran adalah pada 31 JULAI 2024.
9. Selepas pendaftaran diluluskan peserta TIDAK DIBENARKAN MENBUAT SEBARANG PERUBAHAN nama ahli kumpulan, tajuk dan kategori pertandingan.
10. Nama yang tertera di dalam sijil adalah berdasarkan ejaan dan turutan semasa pendaftaran online.
11. Keputusan pengadilan oleh juri adalah MUKTAMAD
12. Setiap penyertaan akan diberikan SATU (1) SIJIL PENYERTAAN dan SATU (1) SIJIL PINGAT serta PINGAT (JIKA BERKENAAN).
13. Penempahan sijil tambahan akan dikenakan bayaran RM15/keping dan RM40/ pingat. Tambahan kos pos akan dikenakan untuk urusan pos sijil & madel tambahan.
14. Muat Turun: MAKLUMAT INOVASI NICERS'24

PENDAFTARAN


1. Daftar sebagai pengguna secara atas talian dan melengkapkan borang permohonan melalui pautan berikut:
2. Penghantaran Tajuk dan Abstrak perlu lengkap.
3. Permohonan DILULUSKAN atau DITOLAK sekiranya :
i.  Terdapat tajuk yang hampir sama
ii.  Abstrak tidak lengkap
iii.  Borang permohonan tidak lengkap
iv.  Penyertaan melebihi 5 ORANG
v.  Menghantar lebih daripada SATU permohonan (Permohonan yang DITOLAK boleh dibuat PENAMBAHBAIKAN menggunakan ID yang sama dan perlu dihantar semula. Peserta boleh mendaftar Jurnal selepas berjaya memuat naik dokumen inovasi(Laporan/Ringkas Projek/Pautan Video/Poster)

CARTA ALIR PENDAFTARAN PERTANDINGAN INOVASI


POSTER PERTANDINGAN


1. Saiz dan format poster adalah bebas (mengikut kreativiti)
2. Susunan mengikut kreativiti
3. Cetakan berwarna
4. Perlu mempunyai maklumat-maklumat berikut:
  • a) Objektif kajian

  • b) Idea kajian

  • c) Proses kajian

  • d) Keistimewaan projek

  • e) Impak projek terhadap masyarakat

  • f) Kos kajian

  • g) Dapatan kajian (dalam bentuk graf/ statistik)

  • h) Streamer atau poster bersaiz A1/A2 (mana-mana yang lebih disukai)
  •                   Muat Turun: POSTER NICERS’24

    SLAID PERTANDINGAN INOVASI


    1. Cadangan Kandungan:
  • Nama Projek

  • Pemimpin, Ahli, Penyelia, dan Nama Kumpulan

  • Pengenalan/Latar Belakang

  • Kenyataan Masalah

  • Objektif

  • Metodologi/Kaedah

  • Keputusan dan analisa

  • Keunikan/Keaslian

  • Faedah kepada pengguna/masyarakat atau impak projek/produk

  • Gambar projek/produk yang lengkap

  • Lain-lain
  • 2. Disimpan sebagai Slaid PowerPoint dengan saiz font minimum 16

    LAPORAN / RINGKASAN PROJEK INOVASI


    1. Peserta hendaklah menyediakan Laporan/ ringkasan projek inovasi/ penyataan masalah / objektif/ impak produk/ kebolehpasaran produk dan keaslian produk.
    2. Format menyediakan Laporan/ ringkasan projek inovasi haruslah menggunakan font Arial, saiz tulisan 11 dan single spacing

                      Muat Turun: TEMPLATE PENULISAN

    KEMUDAHAN DISEDIAKAN


    1.
  • 1 meja (2 x 2 kaki)

  • 1 kerusi

  • Wayar sambungan terhad (Peserta digalakkan membawa port kuasa tambahan)

  • Setiap pasukan akan diberikan satu papan (Dimensi akan dimaklumkan segera)

  • Bilangan maksimum ahli: 5 (termasuk 1 penyelia)
  • BOOTH


    1.
  • Setiap pasukan akan diberikan 1 booth

  • Dimensi Booth: 8 kaki (Tinggi) x 2.5 kaki (lebar)

  • 1 meja (2 x 2 kaki)

  • 1 kerusi

  • 1 Port kuasa (sambungan bersama )
  • 2. Guna hanya pita pelekat arkelik atau pelekat yang boleh dikeluarkan (tidak akan disediakan)

    Urusetia NICERS'24

    Dr. Nadia Hanim Binti Abd. Rani
    (Pengarah Program)
    No. HP: 019-4511127

    En. Ahmad Sabri Bin Mohamed
    (Pertandingan Inovasi)
    No. HP: 012-2573379

    Pn. Asmayuzie Binti Ahmad
    (Pertandingan Robot-Sumo)
    No. HP: 011-65453177

    En. Hazhar Bin Hamid
    (Pertandingan Drone)
    No. HP: 013-4214420

    Pn. Wan Nor Hasnah Binti Wan Yunus
    (Bendahari/Urusan Pembayaran)
    No. HP: 013-4230789

    Soalan Lazim (FAQ)

    Capaian pantas kepada maklumat umum seperti berikut:

    Hubungi Kami

    Sebarang masalah, sila hubungi kami melalui saluran yang berikut:

    Alamat: Politeknik Tuanku Sultanah
        Bahiyah
        Kulim Hi-Tech Park, 09000, Kulim
        Kedah Darul Aman
    Tel/Faks: 014-7555318 | 014-7555319 |
        04-4033333